بهبود قند خون کودکان با انجام چند دقیقه  پیاده روی در حین فعالیتهای نشسته

 28 اوت 2015- با 3 دقیقه پیاده روی در وسط یک برنامه ی تلویزیونی طولانی یا سایر فعالیت های نشسته، مقدار قند خون کودکان درمقایسه با نشستن طولانی مدت بهبود  می یابد. نتایج این تحقیق که توسط انستیتوی ملی بهداشت NIHانجام شد در مجله ی Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر شد.

شیوه ی زندگی بی تحرک می تواند کودکان را درمعرض خطر چاقی و مشکلات متابولیک مانند دیابت قرار دهد تقریباً 17 درصد از کودکان و نوجوانان در آمریکا چاق هستند.  در مطالعه ای که در سال 2013 منتشر گردید، برآورد شد که افزایش نمایه ی توده ی بدنی با سالانه 14.1میلیارد دلار، هزینه ی تجویز دارو و ویزیت های اورژانس و سرپایی ارتباط  دارد.

 به گفته ی نویسنده ی ارشد این  پژوهش، پرفسور Yanovskiانجام  فعالیت حرکتی متوسط به مدت چند دقیقه در بین زمانهای نشستن طولانی می تواند فواید کوتاه مدتی برمتابولیسم کودکان داشته باشد. درحالیکه  ما می دانیم  انجام 30 دقیقه یا بیشتر،  فعالیت  متوسط  تا شدید  در طول  روز می تواند  به بهبود سلامت کودکان و متابولیسم آنان کمک  کند اما تغییرات رفتاری کوچک نظیر پیاده روی کوتاه مدت  در میان زمان نشستن طولانی، می تواند منافعی را برای آنان  حاصل کند.

دراین آزمایش  تصادفی  متقاطع،  رفتارهای نشسته و متابولیسم 28 کودک  با وزن طبیعی که 7 تا 11 سال سن داشتند، ارزیابی شد. در دو روز مختلف ابتدا  کودکان برای مدت 3 ساعت بطور مداوم نشسته  یا هر نیم ساعت یکبار بمدت 3 دقیقه بروی تردمیل راه رفتند و سپس به  وضعیت نشسته ی خود ادامه دادند، مقدار قند و انسولین موجود در خون این  کودکان قبل و بعد از آزمایش  اندازه گیری  شد.

 به کودکان  قبل از نشستن، یک نوشابه ی قندی داده شد به این  ترتیب  دانشمندان توانستند  پاسخ  بدن آنها را به قند موجود در نوشابه بررسی کنند.

نتایج نشان داد زمانیکه کودکان برای چندین دقیقه از جای خود بلند شده  و به پیاده روی می پردازند مقدار قند وانسولین خونشان کمتر از زمانی است که به طورمتوالی و پیوسته  نشسته اند. این نتایج نشان می دهد بدن کودکان هنگامیکه  زمانهای نشستن آنها بوسیله ی زمانهای کوتاه پیاده روی منقطع می شود،  تنظیم  قند خون را بهتر انجام می دهد.

پرفسور Belcher  نویسنده ی اول این مقاله  از انستیتو ملی سرطان  می گوید: نشستن طولانی و پیوسته  پس از خوردن غذا، توانایی ماهیچه ها را برای کمک به  کاهش قند موجود در جریان  خون کاهش می دهد، این موضوع  سبب می شود  بدن مجبور به تولید مقادیر بیشتری انسولین  شود که  خطر نارسایی سلولهای بتا را افزایش داده و می تواند منجر به آغاز دیابت نوع 2 شود.

یافته های این تحقیق نشان می دهد حتی فعالیتهایی با مدت زمان کم می تواند  بر این اثرات منفی،  حداقل در کوتاه  مدت غلبه کند.

به نظرنمی رسد انجام ورزش بیشتر، بروی اشتهای شرکت کنندگان تأثیری داشته باشد. محققان  پس از آزمایش قند خون  یک وعده ی غذایی کوچک را در اختیار تمام کودکان قرار دادند، همه ی کودکان مقادیر  مشابهی از انواع غذاها را انتخاب و مصرف کردند چه کودکانی که در گروه  نشستن مداوم شرکت  داشتند  و چه کودکانی که نشستن  آنها با پیاده روی های کوتاه مدت قطع شده بود.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/298732.php